Děje se to prakticky neustále a všude kam se podíváte. Ať už na webových stránkách nebo různých obrázcích mnoho lidí používá všemožné fonty, kterými chtějí „zkrášlit“ vše možné. Jenže, co je na první pohled hezké, nemusí být zároveň účinné.
Vezměme si například webové stránky. Mnoho z vás jistě nějaké stránky má. Upřímně si nyní řekněte, kolik používáte fontů? 4 nebo 5? Řeknu vám na rovinu, že je to špatně. Jestliže nejste guru přes grafiku, neměli byste používat více jak 2 fonty. A za mě jsou i dva fonty možná hodně. Jednoduše řečeno, ti z vás, kteří nemáte zkušenosti s grafikou, nepoužívejte 3 a více fontů, ale zaměřte se na jeden hlavní font a jeden například pro nadpisy. Více NE.
Mluvím tu sice o webových stránkách, ale stejné pravidlo platí i pro ebooky. Ani zde by nemělo být zbytečně mnoho fontů, které k sobě navíc mnohdy ani neladí.
A jaké fonty vybírat? Pokud chcete něco zdůraznit, tak zapomeňte na okrasné fonty. Různé vlnky, protažení čar, atd.. to vše ztěžuje čitelnost, takže pro text, který má být vidět, použijte jednoduchý font jako je Roboto, Open Sans, Arial, a další…
Tyto fonty jsou mnohdy na první pohled obyčejné, ale to je právě to, co ebooky a weby potřebují. Jednoduchý font totiž nemá žádné grafické „doplňky“, takže je snadno přečte drtivá většina lidí. A o to tu přece jde, ne? Textem přeci chcete něco sdělit, ne oslnit grafikou… To je důvod, proč se na internetu v dnešní době přestaly objevovat různé svítivé texty, zatočené, pokroucené nebo snad 3D. Na první pohled jde sice o hezkou věc, i když i tady by se dalo oponovat, ale důležité je, že „těžké“ fonty nejsou efektivní.
Proto pro své doplňky, ebooky, bannery nebo třeba weby používejte jednoduchý font. Pokud máte na obalu ebooku nadpis a podnadpis a nejste profík, volte jeden font pro oba nadpisy.
Nezapomínejte, že když na váš web přijde návštěvník nebo když uvidí váš obal ebooku nebo váš banner, má jen několik málo okamžiků, aby si text přečetl. Pokud bude text těžko čitelný, nedochází k tomu, že návštěvník přejde dál a nezajímá se, co tam bylo napsáno.
A můžeme si to uvést do praxe. Ti z vás, co mají Facebook, tak určitě někdy „rolují“ dolů, aby viděly další a další příspěvky… Myslíte, že člověk se zastaví u textu, který nedokáže ihned přečíst nebo byť třeba jen periferně zaznamená nějaký text, který rozezná a díky kterému předáte myšlenku?