Je v tom vůbec rozdíl? Vždyť jde vlastně o to samé, jen jedno je v tištěné podobě a druhé je online. Asi takový argument používá většina lidí, když se dostanou do kontaktu s pojmy kniha a ebook. Mohu vám rovnou říct, že rozdíl v tom je… a velký.
Kdo namítá to, co jsem psal výše, má určitě pravdu, ale podstatné je, kde se oba produkty prodávají… Kniha se prodává v knihkupectví. V místě, kde si zákazník knihu vezme do ruky, může si jí prolistovat, kouknout na obal a prozkoumat, jak to jen půjde. Ebook najdete na internetu, na webových stránkách. Nemůžete ho vzít do rukou, nemůžete jím listovat.
Knihou, respektive jejím obalem musíte zaujmout jako celek. Nejde tak ani o název, jde o to, co je na obrázku. Pro masové publikum už potom nejde ani o obsah, ale to už je na jiný článek… Pokud dáte na obal knihy známou tvář, teď mě napadá například George Clooney, určitě si ji koupí více lidí, než kdyby byla na obalu tvář Franty Omáčky. Je naprosto jedno, jestli Clooney na obalu jen pózuje a příběh v knize s ním nemá absolutně nic společného, ale je prostě na obalu a cena knihy se radikálně zvyšuje a zájem o ní také.
Může tohle snad udělat ebook? Do jisté míry ano, ale zde cílíme trochu jinak. Ebook totiž nemá lákat na obrázek obalu, ale na téma obalu… To je ten největší rozdíl mezi knihou a ebookem. Ebookem nevyprávíte 200 stránkový příběh, ale předáváte zkušenosti, takže v první řadě jde o to, o čem ebook je. Je tedy velmi důležité, aby nejvýraznější částí ebooku byl nadpis, případně podnadpis. Ostatní ať je v pozadí. Neříkám, že obal ebooku má být jen o textu, grafika k tomu samozřejmě patří, ale text nesmí být ovlivněn grafikou, jako je tomu u knih.
S trochou nadsázky se dá říci, že u knihy potřebujete u čtenáře zaujmout především grafikou obalu. Tedy pokud jde například o temnou detektivku, bude obal ponurý a strašidelný, u romantického příběhu se pravděpodobně setkáme bílým pozadím, pozitivními barvami, květinami atd… Název ať detektivky nebo romantického příběhu může být potom jakýkoliv, například „Štěstí na dosah“. O obsahu mi název neřekne vůbec nic a více mi napovídá tedy grafika obalu a podle toho čtenáři kupují.
Naproti tomu ebook musí říct skrze název, co je obsahem, nikoli grafikou, protože, jak jsem psal výše, ebookem se předávají většinou zkušenosti a rady, ne příběh. Grafika zde tedy hraje druhé housle a pouze dotváří celkový dojem čtenáři, co najde v ebooku.
Druhým rozdílem je z jaké vzdálenosti na oba produkty koukáme. Knihu si můžeme vzít do ruky a dát ji až k oku a prozkoumat tak nadpis, podnadpis, autora a třeba obrázek. Ebook vidíme většinou ze vzdálenosti 30cm (vzdálenost oka od PC) ve formátu krabičky od sirek. Není to výmysl. Jde o zkušenosti, které jsem nasbíral. Samozřejmě mluvím o obrázku ebooku, který je na hlavní straně webové stránky, kam se dává ebook menší.
Abych vám ale neříkal jen polovinu pravdy, tak ebooky, alespoň ty placené mají potom vlastní samostatnou stránku, kam se obrázek dává větší, takže tady je velikost zhruba jednoho balíčku kapesníků. A teď si vedle toho dejte knihu o velikosti A5. Velký rozdíl že? To je právě důvod proč přistupovat k obalům pro ebooky odlišně, než k obalům pro knihy.