barva je jedním z nejvýznamnějších komponentů pro přilákání zákazníků. Na rozdíl od jiných prvků (texty, tvar, grafika) je barva vidět z větší vzdálenosti a je životně důležitá pro obal z důvodu psychologie barev, která působí na osobnost zákazníka. U volby správné barvy hraje také velkou roli její odstín nebo tón.
Barva evokuje, což znamená vyvolávání pozitivních či negativních myšlenek a má schopnost asociace. Lidské zkušenosti jsou často formovány reakcí na různé barvy. Z tohoto důvodu může barevné schéma obalu vyvolat pocity a postoje k produktu dříve, než zákazník zjistí podrobnější informace o něm. K tomu, aby barva přispěla k úspěšnému výsledku mezi produktem a cílovou skupinou, je nutné znát příslušné údaje o obou z nich. Důležité je odlišení se od konkurence a upoutat pozornost potenciálních kupců/čtenářů. Tyto informace musíme brát v potaz při výběru barvy obalu.
Při výběru barev berte v potaz myšlení svých zákazníků. Ať už je to jejich věk, pohlaví, ekonomické postavení nebo úroveň vzdělání, vžijte se do jejich kůže a přemýšlejte nad jejich motivací k nákupu. Nezapomeňte na kulturní preference a významy Vašeho cílového trhu.
Jaké je využití vašeho produktu? Jaké poselství chcete předat svým obalem kupcům? Tato zpráva je uklidňující, zábavná, konzervativní? Je Vašim cílem zdraví a wellness, nebo chcete, aby se zákazník cítil atraktivní, nebo mu chcete pomoci s jeho problémem? Je to o luxusu? Je to o hodnotě? Bez ohledu na to či ono, ujistěte se, že barvy posílají správnou zprávu. Spolu s těmito hlavními aspekty v mysli se nyní pojďme podívat na barvy obalů a jejich význam.
V psychologii barev je bílá považována za prázdné plátno. Evokuje nevinnost, rovnost a nové začátky. Jako barva obalů je bílá bezpečná, jednoduchá, klidná a konzervativní. Je vhodná pro vytvoření čistého, jednoduchého a účinného obalu. Bílá se poslední dobou často kombinuje s černou. To vyvolává pocit exkluzivity a honosnosti. Tuto kombinaci můžeme vidět například u log a piktogramů firmy Apple nebo pro dámy Pandora či Notino. Obal často vychází z barev loga a logo zase odpovídá zvolené brandu firmy, proto můžeme obal i loga/piktogramy k sobě přirovnat z pohledu psychologie barev.
Černá je silná barva. Značí kontrolu a autoritu. Na obalu má tendenci vyniknout. Evokuje tajemno, vyšší třídu a eleganci. Stejně jako u bílé nebo šedé můžete přidat k černé sekundární barvu, a tím změnit konotaci (hodnotu). Přidáním zlaté nebo stříbrné barvy jako doplněk se stane elegantní a sofistikovanou a přiláká bohatší trh.
Přidáním červené vytvoří dospělé nebo smyslné hodnoty. Tato kombinace se často používá při snaze zacílit na mladší trh v souvislosti například s trhem her. Černá s červenou vyvolává pocit akce. Tuto kombinaci volíme tedy především pro produkty zaměřené na mladší nebo se sportovní či herní tématikou (fitness).
Kombinací růžové zlehčuje sdělení a přitahuje ženský trh, zatímco purpurová zatraktivní obal a přiláká kreativnějšího zákazníka. Zpravidla světlými odstíny se zpráva stává méně závažnou.
Modrá je oblíbenou barvou mužů i žen. To z ní dělá „nejbezpečnější“ barvu k použití, avšak tato volba může selhat a způsobit nudu a předvídatelnost obalu. Klíčem k úspěchu je výběr správného odstínu modré, která se váže ke konkrétnímu trhu, a přidání dekorativní textury a povrchové úpravy, aby Váš produkt vynikl. Tmavší modrá je vhodnější pro starší trh, zatímco světlé a elektrické odstíny modré apelují na mladší trh. Modrá značí poctivost, spolehlivost, sílu a harmonii. Při použití v obalových barvách odpovídá účinnosti a spolehlivosti výrobku. Čím tmavší modrá, tím více je produkt profesionální, vážný a konzervativní. U světlejší modré bude produkt vnímán jemněji a kreativněji. Modrá může také signalizovat produkt, který přispěje k odpočinku a klidu kupujícího.