V minulém díle jsme si vysvětlili proč, je barva, ať už pro obal nebo pro celý projekt, důležitá. Psychologie barev nám dost často může napovědět, jakou cestou se máme vydat, tedy jakou barvu máme zvolit, aby jsme více zaujali čtenáře, potažmo naše klienty.
Psychologii barev vidíme v běžném životě na každém kroku. Například značka Apple, kombinace bílé, šedivé/stříbrné a černé. Už podle barev tato značka o sobě říká, že jde o formu elegance a luxusu, ale vždycky tomu tak nebylo. Pamatujete si na první logo společnosti Apple? Samozřejmě pokud pominu úplně první logo.
Dříve se o psychologii barev příliš nevědělo, a tak si každý tvořil logo nebo obaly na cokoli, jak se mu zachtělo. V roce 1997 se do společnost Apple vrátil Steve Jobs a ti, co o něm alespoň trochu něco slyšeli tak ví, že on chtěl ze značky vybudovat společnost, která bude u lidí vzbuzovat pocit luxusu a elegance. A rok po jeho návratu tomu začalo odpovídat i logo společnosti a to se drží prakticky dodnes.
Omluvte tuto malou odbočku, ale myslím, že je důležité ukázat, že psychologie barev je velmi důležitá proto, jaké zákazníky budete přitahovat a jaké hodnoty si pro váš projekt „uloží“ do své paměti, na reálném příkladu.
Použití červené upozorní na Váš produkt, stimuluje smysly a vzruší potenciální kupce, protože asociuje živost, akci, vášeň, nadšení a sílu. Tmavé odstíny červené jsou vnímány jako profesionální a luxusní, zatímco světlé odstíny jsou více vzrušující, energické a obecně mají nižší vnímatelnou hodnotu než tmavě červené. Přidání zlaté nebo stříbrné též zvyšuje vnímanou hodnotu.
Barva spojená s rovnováhou, harmonií, bezpečím, bohatstvím a růstem. Představuje skvělou volbu pro výrobky šetrné k životnímu prostředí nebo přírodní produkty. Tmavě zelená znamená bohatství, luxus a profesionální kvalitu, zatímco světlé nebo tlumené odstíny označují ekologicky bezpečné a výživné výrobky. Zelená je často ideální barvou k výběru. S přídavkem dekorativních povrchových úprav (například zrno) bude ještě účinnější.
Oranžové balení naznačuje efektivnost nákladů, zábavu a dobrodružství. V psychologie barev znamená oranžová průzkum, optimismus, sebevědomí a šetrnost. Je vášnivá a extrovertní. Zatímco některé varianty oranžové mohou budit láskyplný dojem, kombinace s jinou barvou může změnit zprávu a zvýšit vnímatelnou hodnotu.
Radostná, pozitivní a duševně stimulující. Žlutá evokuje originální nápady a kreativitu. Může pomoci při rozhodování, což je vhodné při nasycení trhu. Žlutý obal produktu navrhuje buď něco originálního a inovativního, nebo levného a zábavného, především díky své pozitivní a šťastné energii, kterou přitahuje děti a dospívající. Žluté balení je vhodné pro výrobky, které mají za cíl zvednout náladu nebo přinést radost.